Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft (BMW AG) | |
Selskapsform: | Aksjeselskap |
Etablert: | 7. mars 1916 |
Hovedkontor: | München, Tyskland |
Bransje: | Bil- og motorsykkelprodusent |
Produkt: | BMW, Mini, Rolls-Royce |
Styreleder: | Joachim Milberg |
Adm. dir.: | Norbert Reithofer |
Antall ansatte: | 105 798 (2005) |
Omsetning: | € 46,66 milliarder (2005) |
Resultat: | € 2,24 milliarder (2005) |
Nettside: | BMW Group |
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft (BMW AG) er et tysk konsern som produserer biler og motorsykler. Konsernet har 105 798 ansatte (2005), en omsetning på € 46,66 milliarder og et resultat på € 2,24 milliarder.
BMW eide i perioden 1994-2000 det britiske MG Rover Group der bilmerkene Rover, MG, Mini og Land Rover inngikk. BMW eier fremdeles bilmerket Mini.
BMWs hovedkontor Vierzylinder i München i Bayern ble bygd på begynnelsen av 1970-tallet og er en futuristisk bygning som forestiller fire sylindre. Ved hovedkontoret ligger en av konsernets bilfabrikker og BMW-museet BMW Welt.
BMW-symbolet skal forestille en flypropell, der det blå representerer himmelen. Motivet og farvene er de samme som i det bayerske statsvåpenet.
[rediger] Historie
7. mars 1916 ble bedriften Bayerischen Flugzeug-Werke (BFW) grunnlagt. Denne datoen anser BMW som sin stiftelsesdato, selv om BFW ikke var BMW. BMW deler sin historie mellom BFW og Rapp-Motorenwerk. Sistnevnte endret navn til Bayerischen Motoren Werke GmbH – BMW den 20. juli 1917. I 1922 kjøpte BMW opp Bayerische Flugzeug-Werke (BFW).
[rediger] Flymotor- og motorsykkelprodusent
BMW etablerte seg som flymotorprodusent under første verdenskrig. Frem til 1918 la den tyske krigsmakten inn store bestillinger på flymotorer fra blant annet BMW. En stor fabrikk ble bygd utenfor Münchens flyplass Oberwiesenfeld. Tysklands nederlag i krigen medførte at BMW fra og med 1919 måtte stanse all produksjon av flymotorer. Dette var en del av fredsvilkårene i Versailles-traktaten. På 1920-tallet startet en diversifisering av produktporteføljen for å holde liv i bedriften og allerede i 1923 begynte de å lage motorer for båter og lastebiler, samt også komplette motorsykler.
Sjefskonstruktør Max Friz er BMWs ledende mann innenfor motorsykkelproduksjon når man presenterer den første motorsykkelen BMW R32 på den internasjonale bilutstillingen IAA i Berlin i 1923.
I 1924 forsvinner forbudet mot flymotorproduksjon og BMW starter opp på nytt. BMW produserte flymotorer frem til 1965 da man solgte produksjonen til MAN. Det skulle gå 25 år til BMW på nytt startet opp flyproduksjonen da man sammen med Rolls-Royce startet et felles selskap i 1990. BMW solgte det felles selskapet til Rolls-Royce etter ti år, og bedriften heter i dag Rolls-Royce Deutschland.
[rediger] BMW blir bilprodusent
Mange tyske bilfabrikker slet tungt i siste halvdel av 1920-årene: Mercedes og Benz slo seg sammen, GM overtok Opel, Ford brøytet seg inn i landet med lisensfabrikk, og BMW overtok bilfabrikken Dixi i Eisenach, som bygde den engelske folkebilen Austin Seven på lisens. BMW lagde også en sportsutgave av Austin Seven under navnet Wartburg. I tillegg produserer BMW en bil som til daglig ble omtalt som «Dixi», BMW 3/15 PS. BMW oppnår stor suksess med bilen som produseres i 16 000 eksemplarer frem til 1932. Den konkurrerte med datidens storselger Opel Laubfrosch og kostet i grunnutgaven 2 200 riksmark. Dixi-modellene ble bygget frem til 1932, da BMW kom med sin første egenkonstruerte bil BMW 3/20 PS.
I 1933 begynte de med rekkeseksere, en motortype som de fortsatt er kjent for. Den første var på bare 1,2 liter. Modellen het 303, og var konstruert av Fritz Fiedler.
I 1936 lanserer BMW den legendariske BMW 328 som gir BMW et godt renommé innenfor baneracing og dominerer til tider sporten. BMW 328 vinner det første løpet bilen deltar i, det går på Nürburgringbanen med Ernst Henne som sjåfør. BMW 328 vant 141 av 172 løp som den deltok i. BMW 328 ble kun produsert i 464 eksemplarer og er et ettertraktet samlerobjekt. Motoren i denne ble brukt i løp fram til 1950-tallet.
I 1939 lanseres BMW 335 som er BMWs første store bil. BMWs utvikling i løpet av den siste tiårsperioden er imponerende, med en utvikling fra den lille småbilen BMW 3/15 til storbilen BMW 335, som er egnet for langkjøring på Autobahn. BMW er ikke alene om denne utviklingen i denne perioden. Opel presterer det samme, men de har støtte fra den amerikanske giganten General Motors. BMW 335s fremgang stoppes når det som skal forandre bedriftens og verdenshistorien starter samme år, andre verdenskrig.
[rediger] Krigsproduksjon
Under annen verdenskrig produserte BMW flymotorer for Luftwaffe, det tyske luftforsvaret, mens bil- og motorsykkelproduksjonen ble lagt til siden. Den sivile produksjonen fortsatte i krigens første år, men ble lagt ned i 1943. BMW produserte også et militærkjøretøy for Wehrmacht, den tyske hæren, med betegnelsen 325 Leichter Einheits-PKW.
Under krigen produserte BMW over 30 000 eksemplarer av sin 801-flymotor. Fra 1942 startet man også produksjon av raketter, og dette er hovedgrunnen til at BMW ble tvunget til å demontere sine fabrikker etter krigsslutt. BMWs fabrikk i München ble bombet til ruiner i 1944–45, og var frem til da en viktig del av Tysklands krigsproduksjon.
BMW gjorde seg bruk av mange tusener av krigsfanger og utenlandske tvangsarbeidere til sin krigsproduksjon. I fabrikkene i Allach arbeidet det jevnlig mellom 6.500 og 9.000 tvangsarbeidere som ble stilt til rådighet av SS og Organisation Todt, og kom fra konsentrasjonsleirer i Bayern, ikke minst fra Dachau. Kanskje var det i løpet av krigsårene så mange som 20 000 sammenlagt. Etter at det på 1990-tallet ble meget blest rundt alle de ufrivillig utkommandertes lidelser i den tyske industris tjeneste, erklærte BMW-ledelsen at dersom den tyske regjering opprettet et fond for de tidligere tvangsarbeiderne, ville firmaet yte bidrag til det.
[rediger] Etterkrigstiden
Etter annen verdenskrig gikk det dårlig for BMW. Bildivisjonen lå i østsonen, og fram til 1955 bygget de biler med teknologi fra mellomkrigstiden. Disse het først Autowelo BMW, deretter EMW (Eisenacher Motoren Werke). Emblemet var identisk med BMWs, bortsett fra bokstavene, samt at den blå himmelen ble erstattet med en (politisk korrekt?) rød himmel!
De første årene etter krigen hadde de også mer enn nok med å fylle etterspørselen av motorsykler. Bilproduksjonen startet igjen i 1952, og da ble fabrikken flyttet til München. Bilene som ble laget på 30-tallet hadde modellnavn som startet med 3, og de bilene som ble laget på 50-tallet fikk modellnavn på 5, bl.a. 501 og 502. Bilene var imidlertid tunge, og hadde for svake motorer. De slet med salget og økonomien. Salget av sportsutgavene 503 og 507 gikk også svakt.
[rediger] Økonomisk fremgang
På 1950-tallet lanserer BMW nye modeller men oppnår ingen suksess og bedriftens økonomi er på slutten av 1950-tallet anstrengt og det er like før en konkurs inntreffer. Konkurrenten Daimler-Benz (eierkonsernet til Mercedes-Benz) vurderer å ta over BMW. BMW omtales i media som Bald Mercedes Werke (snart Mercedes Werke). Men i stedet kommer den tyske forretningsmannen Herbert Quandt inn som en dominerende eier og klarer å gjennomføre en snuoperasjon
Det som reddet økonomien var mikrobilen Isetta. Karosseriet var fra italienske ISO, og motoren var en BMW motorsykkelmotor. I 1957 kom den større modell 600, som ble en stor fiasko, og selskapet var nær konkurs. Det var også på nippet at Daimler-Benz kjøpte opp BMW. I 1959 kom modell 700, med hekkmotor. Denne solgte brukbart, og holdt hjulene i gang for BMW.
På 1960-tallet hadde de ambisjoner om å komme seg inn i det markedssegmentet som lå mellom Opel og Mercedes. Dette markedet var på denne tiden dominert av Carl Borgwards modell Isabella. Han hadde meget god drift, og banken hjalp ham alltid over vinteren fram til nybilsalget tok seg opp på våren. BMW hyret en advokat som krevde å se tallene hans under vinteren 1960/61. Disse så ikke så bra ut, noe BMW lagde så mye støy rundt at han ble slått konkurs i 1961. Dette var til tross for at han nylig hadde investert i nye produksjonshaller, og hadde flere nye modeller på gang som var signert det italienske bildesignfirmaet Pietro Frua.
[rediger] Nye modellserier
På 1960-tallet lanserer BMW nye modeller med BMW 1500 i 1961 som en viktig milepæl. BMW 1500 var designet av nettopp Pietro Frua. Denne hadde svært mange feil, men senere modeller 1600, 1800 og 2000 hadde bedre kvalitet, og solgte også godt. I 1966 kom 02-serien, med toppmodellen BMW 2002, forløperen til dagens 3-serie.
1970-tallet innebærer ny medgang for BMW, som posisjonerer seg med ett helt nytt modellprogram som fremdeles består: 5-serien i 1972, 3-serien i 1976 og 7-serien i 1977. 6-serien kom også i 1977. Supersportsbilen M1 kom i 1979, og M'en brukes den dag i dag på de trimmede versjonene av BMWs biler (M3, M5). BMW markerer sin suksess med innvielsen av det nye hovedkontoret i München med landemerket «firesylinderen» i 1972. En internasjonalisering tar til, da BMW satser på nye eksportmarkeder og bygger sin første utenlandske bilfabrikk i Sør-Afrika i 1972.
På 1980-tallet fortsetter BMW sin positive utvikling med å lansere nye modeller, der stasjonsvognutgavene av 3-serien og 5-serien tilhører de største nyhetene. I tillegg lanserer BMW modeller med dieselmotor og firehjulsdrift. BMW satser stort på utvikling og åpner to nye utviklings- og designsentre.
I 1994 produserer BMW for første gang flere biler en erkerivalen Mercedes-Benz.
I 2004 kom 1-serie, en forholdsvis dyr kompaktbil, og eneste i klassen med bakhjulsdrift. Konkurrentene er VW Golf og Audi A3.
[rediger] BMW kjøper Rover
BMW kjøpte i 1994, med datidens toppsjef Bernd Pischetsrieder, det britiske Roverkonsernet med bilmerkene Rover, Range Rover, MG og Mini, samt noen historiske bilmerker som Triumph.
Kjøpet ble gjort for å få flere ben å stå på, slik at ikke all produksjon var rettet mot luksussegmentet. Investeringen gikk ikke som forventet. I flere år hadde Rover prøvd å rivalisere med BMW, om ikke i produktkvalitet, men i markedsposisjonering og snobbefaktor. De viste seg at det var langt vanskeligere å reposisjonere merket enn antatt. Under BMWs seks år lange eierskap ble Rover markedsført som premiummerke, volummerke på linje med Volkswagen og Ford, en divisjon underlagt BMW og som et selvstendig merke.
BMW oppnådde langt større suksess med bilmerkene Mini, Land Rover og Range Rover. Dette var merker som hadde modeller som BMW ikke hadde tilsvarende av fra før.
I 2000 ga BMW opp hele Roverprosjektet etter å ha tapt store summer hvert år siden starten i 1994. Rover og MG ble solgt til Phoenix Consortium, et britisk investeringsselskap, for £10. Land Rover og Range Rover ble solgt til Ford. I pressen fikk flere år med underinvesteringer som gikk tilbake før BMWs tid hovedskylden for de økonomiske problemene.
BMW har beholdt rettighetene til bilmerkene Mini og Triumph. Mini har oppnådd stor suksess, mens merket Triumph ikke er i bruk.
[rediger] BMW kjøper Rolls-Royce
Tidlig på 1990-tallet innledet BMW og Rolls-Royce Motors et samarbeid hvor de nye modellene Rolls-Royce Silver Seraph og Bentley Arnage skulle få BMW-motorer.
I 1998 prøvde både BMW og Volkswagen å kjøpe Rolls-Royce Motors. Volkswagen kjøpte selskapet for £430 millioner, men BMW ga seg ikke, og fikk kjøpt rettighetene til varemerket Rolls-Royce for biler til en tidel av prisen, £40 millioner. Volkswagen satt dermed igjen med en gammel fabrikk og bilmerket Bentley.
Volkswagen var forpliktet til å produsere Rolls-Royce-biler på fabrikken i Crewe frem til BMWs overtagelse av merket i 2003, men i de fem årene som gikk brukte man det meste av markedsføringskreftene på Bentley, og ikke Rolls-Royce.
I mellomtiden måtte BMW bygge en ny fabrikk og utvikle en ny modell. Den nye fabrikken i Goodwood produserer den nye Rolls-Royce Phantom, som ble presentert for første gang 2. januar 2003, og den offisielle salgsstarten ble lagt til bilmessen i Detroit 5. januar 2003.
[rediger] Tidslinje
- 1916 – BMW grunnlegges som Bayerische Flugzeug-Werke (BFW).
- 1917 – Skifter navn til Bayerische Motoren Werke GmbH.
- 1919 – Versailles-traktaten forbyr produksjon av krigsmateriell i Tyskland - flymotorproduksjonen opphører.
- 1922 – Dagens BMW skapes.
- 1923 – BMW produserer sin første motorsykkel - BMW R32.
- 1924 – Flymotorproduksjonen starter opp på nytt.
- 1928 – BMW kjøper bilfabrikken i Eisenach og blir bilprodusent.
- 1944 – Fabrikken i München bombes under 2. verdenskrig
- 1945 – BMW mister fabrikken Eisenach, da fabrikken ligger i det som ble DDR. Bilproduksjonen opphører.
- 1948 – BMW lanserer sin første motorsykkel etter krigen.
- 1951 – Bilproduksjonen start opp på nytt.
- 1955 – Småbilen BMW Isetta lanseres.
- 1959 – Daimler-Benz forsøker å ta over BMW. Oppkjøpet mislykkes.
- 1962 – Den første moderne og store BMWen lanseres - BMW 1500
- 1966 – De første bilene i 02-serien (forgjengeren til dagens 3-serie) kommer i produksjon.
- 1967 – BMW overtar Glas.
- 1969 – Berlin-fabrikken får ansvaret for motorsykkelproduksjonen.
- 1972 – BMWs nye hovedkontor i München- «Vierzylinder» - innvies.
- 1972 – BMW starter sin første fabrikk utenfor Tyskland i Rosslyn, Sør-Afrika
- 1973 – Fabrikken i Landshut innvies.
- 1979 – Motorfabrikken i Steyr innvies.
- 1986 – BMW starter produksjon av 3-serien i Regensburg.
- 1986 – BMW starter produksjon av BMW M3
- 1990 – BMW beslutter å bygge en ny fabrikk i Eisenach, 45 år etter nedleggelsen.
- 1994 – BMW starter produksjon i Spartanburg, USA.
- 1994 – BMW tar over det britiske Roverkonsernet.
- 1994 – BMW produserer for første gang flere biler en erkerivalen Mercedes-Benz.
- 1995 – BMW markedsfører BMW Z3 via James Bond-filmen GoldenEye.
- 2000 – BMW selger Rover – men beholder bilmerket Mini.
- 2003 – Rolls-Royces bilproduksjon blir en del av BMW.
- 2005 – Ny fabrikk i Leipzig
[rediger] Dagens modellprogram
[rediger] BMW 1-serie
- Utfyllende artikkel: BMW 1-serie
BMW 1-serie er en bil i kompaktklassen. Det er det minste og mest prisgunstige BMW som er på markedet i dag. Nåværende versjon, som også var den første i serien, ble lansert i 2004. Modellen konkurrerer med VW Golf og Audi A3 i premiumsegmentet. 1-serie har som eneste bil i kompaktsegmentet bakhjulsdrift.
[rediger] BMW 3-serie
- Utfyllende artikkel: BMW 3-serie
BMW 3-serie er en modellserie av kompakte sedaner. Dagens 3-serie ble lansert i sedanversjon våren 2005, mens stasjonsvognen kom høsten 2005 og coupéversjonen i 2006. Modellen konkurrerer hovedsakelig med Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse.
[rediger] BMW 5-serie
- Utfyllende artikkel: BMW 5-serie
BMW 5-Serie er en modellserie av mellomstore luksussedaner og er tilgjengelig som sedan og stasjonsvogn. Hovedkonkurrentene er Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse.
[rediger] BMW 6-serie
- Utfyllende artikkel: BMW 6-serie
BMW 6-serie Coupé er en luksuscoupé, også kjent som Gran Turismo. 6-serien er elegant og luksuriøs med sportslig interiør og kraftig motor. Dagens versjon ble lansert i 2003. Finnes i coupé og kabriolet.
Bilen konkurrerer mot biler som Mercedes-Benz CLS, Jaguar XK, Aston Martin DB9 og Maserati GranSport.
[rediger] BMW 7-serie
- Utfyllende artikkel: BMW 7-serie
BMW 7-serie er en eksluksiv og presitsjetung sedan og er BMWs største modell. Første gang lansert i 1978. Hovedkonkurrentene er Audi A8 og Mercedes-Benz S-klasse.
[rediger] BMW X3
- Utfyllende artikkel: BMW X3
BMW X3 er BMWs minste SUV (Sport Utility Vehicle) og ble lansert i 2003. Bilen produseres i Østerrike.
BMW X3 er mindre enn alle de andre etablerte SUVene i prestisjemarkedet, og har demed ingen sammenlignbare konkurrenter. X3 leveres i seks forskjellige motorer, fra 2.0 liter diesel til 3.0 liter bensin.
[rediger] BMW X5
- Utfyllende artikkel: BMW X5
BMW X5 ble lansert i 2000, og var BMWs første bil i dette segmentet. Bilen produseres i USA, og var USAs mest eksporterte bilmodell i 2004. Bilen er basert på plattform til E39, forrige utgave av 5-serien. X5 har konstant firehjulstrekk og leveres med rekkesekser- eller V8-motorer. Hovedkonkurrentene er Mercedes-Benz ML, Volvo XC90 og Porsche Cayenne.
[rediger] BMW Z4
- Utfyllende artikkel: BMW Z4
Med sitt langstrakte panser, lange akselavstand, bakhjulsdrift, korte overheng og lave sittestilling tilfredsstiller BMW Z4 alle de klassiske roadster-trekkene. Z4 ble lansert i 2003, og erstattet BMW Z3. Z4 er lengre, har mer motorkraft og et stivere karosseri enn hva Z3 hadde.
Hovedkonkurrenten er Mercedes-Benz SLK.
[rediger] BMW i dag
Bilmerket BMW har høy status, kvalitet og pris og konkurrerer i samme prestisjesegment som Mercedes-Benz og Audi. I 2004 nådde produksjonen for første gang over 1 million. BMW produserer også motorer for Formel 1-teamet BMW-SauberF1. BMW-konsernet vokser og har i de senere årene utvidet sitt modellprogram kraftig, og økonomisk har konsernet kommet seg etter de store tapene de hadde på sitt syvårige eierskap i Rover. Noen platformer og motorer leveres også til sportsbilbyggere som f. eks. brødrene Wiesmann.
[rediger] Antall ansatte og økonomiske nøkkeltall
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | Endring | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ansatte | 93 624 | 97 275 | 101 395 | 104 342 | 105 972 | 105 798 | 0 % |
Omsetning i € | 37 226 | 38 463 | 42 411 | 41 525 | 44 335 | 46 656 | +5,2 % |
Resultat i € | 1 209 | 1 866 | 2 020 | 1 947 | 2 222 | 2 239 | 0 % |
Omsetnings- og resultattall er i hele tusen.
[rediger] Karakteristiske kjennetegn
- Den såkalte nyregrillen, med to brede stående luftinntak. Første gangen «nyrene» ble tatt i bruk på en BMW var på BMW 303 fra 1933.
- På hver side av grillen har BMW to separate frontlykter. Dette er forlatt på de seneste modellene
- Bakenden på de bakre sidevinduene har en liten knekk, kanten går oppover-bakover. Dette kalles "Hofmeister-Knick" etter designeren Wilhelm Hofmeister, som innførte dette stilelementet i 1961.
- BMW har to runde doble hovedlykter pr. side.
[rediger] Produksjonstall
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | Endring | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BMW | 834 519 | 904 335 | 930 221 | 944 072 | 1 059 978 | 1 122 308 | + 5,9 % |
Mini | - | 42 395 | 160 037 | 174 366 | 189 492 | 200 119 | + 5,6 % |
Rolls-Royce | - | - | - | 502 | 875 | 692 | -26,4 % |
Motorsykler | 74 397 | 90 478 | 93 010 | 89 745 | 93 836 | 97 472 | + 3,9 % |
I motorsykkelproduksjonen er ikke BMW C1 medregnet
Se: BMW Group
[rediger] Hovedkontor
- Utfyllende artikkel: BMWs hovedkontor
BMWs hovedkontor, Vierzylinder, er et landemerke i den bayerske hovedstaden München. Byggingen av hovedkontoret, som ligger like ved den olympiske landsbyen, ble påbegynt i 1968 og stod ferdig i 1972, rett før Sommer-OL i 1972. BMWs logo ble fjernet mens OL pågikk for å unngå å provosere arrangørene med uønsket reklame og produktplassering.
Bygningen er 101 meter høy og forestiller sylindrene i en bilmotor. Bygningen ble erklært som historisk av myndighetene i 1999 og blir regnet som et av de fremste eksemplene på moderne arkitektur i München.
BMW-muséet BMW Welt ligger rett ved hovedkontoret.
[rediger] Eierforhold
Den dominerende eiergrenen de seneste tiårene har vært den tyske familien Quandt. Familien Quandt eier 46,6 % av aksjene fordelt på Herbert Quandts enke Johanna Quandt og barna Susanne Klatten (født Quandt) og Stefan Quandt. Forsikringsgiganten Allianz eier 6,52 %, mens resten av aksjene er spredd på mange eiere. Aksjene er blant annet notert på Frankfurt-børsen.
Eierandel | |
---|---|
Stefan Quandt | 17,40% |
Johanna Quandt | 16,70% |
Susanne Klatten | 12,50% |
Allianz | 6,52% |
Andre aksjonærer | 46,88% |
Tallene er pr 1. september 2005
[rediger] Modeller
[rediger] Utgått av produksjon
- M1: Sportsbil fra 1970-tallet med midtstilt motor, utviklet i samarbeid med Lamborghini
- Z3 roadster og coupé: en kompakt 2-seters roadster / 2-seters coupe
- M roadster og coupé: high-performance versjoner av Z3
- 8-serie: Coupé fra 1990-tallet, ment som erstatter for den eldre 6-serien.
- Z1: En to-seter fra slutten av 1980-tallet. Kun 8 000 ble produsert.
- Z8: BMW dyreste sportsbil. Design basert på den klassiske 507 roadster fra 1950-tallet. Kun 5 000 ble produsert, de siste 500 var en spesialutgave laget av Alpina, men solgt igjennom BMWs forhandlerapparat.
[rediger] Klassisk BMW
- Dixi, 3/20, 303, 309, 315, 319, 320, 321, 325, 326, 327, 328, 329, 335
- Isetta, 600, 700
- 501, 502, 503, 507
- 3200 CS, 2000 CS, se BMW E9
- 2500 / 2800 / Bavaria / 3.0, se BMW E3 - Forløperen til dagens 7-serie
- 1500 / 1502 / 1600 / 1800 / 1802 / 2000 /2002) - Forløperen til dagens 3-serie
[rediger] Modellprogram for nyserien
Internt bruker BMW en «e-kode» for hver generasjon av sine serier. «E» står for Entwicklung, tysk for utvikling eller evolusjon. Kodene endrer seg kun ved større endringer eller ved introduksjon av nye serier.
- BMW E3 – (1968–1977) 2.5, 2.8, 3.0, 3.3 - Nye sekser sedaner
- BMW E9 – (1969–1975) 2800CS, 3.0CS, 3.0CSL - Nye sekser coupéer
- BMW E12 – (1972–1981) 5-serie
- BMW E21 – (1975–1985) 3-serie
- BMW E23 – (1977–1986) 7-serie
- BMW E24 – (1976–1989) 6-serie
- BMW E26 – (1978–1981) M1
- BMW E28 – (1981–1988) 5-serie
- BMW E30 – (1983–1993) 3-serie
- BMW E31 – (1990–1999) 8-serie
- BMW E32 – (1986–1994) 7-serie
- BMW E34 – (1988–1995) 5-serie
- BMW E36 – (1990–1999) 3-serie/Z3 (as E36/7)
- BMW E38 – (1994–2001) 7-serie
- BMW E39 – (1997–2003) 5-serie
- BMW E46 – (1998–2005) 3-serie
- BMW E52 – (2000–2004) Z8
- BMW E53 – (2000–) X5
- BMW E60 – (2003–) 5-serie sedan
- BMW E61 – (2004–) 5-serie touring
- BMW E63 – (2004–) 6-serie coupé
- BMW E64 – (2004–) 6-serie kabriolet
- BMW E65 – (2002–) 7-serie
- BMW E66 – (2002–) 7-serie lang
- BMW E67 – (2002?–) 7-serie lang Protection
- BMW E70 – fremtidig X5 (Antatt 2007)
- BMW E83 – (2004–) X3
- BMW E85 – (2003–) Z4 roadster
- BMW E86 – (2006–) Z4 coupé
- BMW E87 – (2004–) 1-serie
- BMW E90 – (2005–) 3-serie
- BMW E91 – (2005–) 3-serie stasjonsvogn
- BMW E92 – (2006–) 3-serie coupé
- BMW E93 – (2007–) 3-serie cabriolet
[rediger] Produksjonssteder
[rediger] Fabrikker i Tyskland
Berlin (1939–)
Produserer BMWs motorsykler. Fabrikken i Berlin startet med produksjon av flymotorer med gikk over til motorsykler etter andre verdenskrig. I 1979 startet også produksjon av bilkomponenter. 2 600 ansatte. BMW Berlin
Dingolfing (1967–)
Ble en del av BMW-konsernet etter kjøpet av Glas i 1967. BMW bygde om hele fabrikken og stilte om til BMW-produksjon. Fabrikken er i dag BMWs største med 23 000 ansatte og produserer 3-, 5- og 7-serien. Er i tillegg BMW sentral for reservedeler. BMW Dingolfing
Eisenach (1992–)
BMW Fahrzeugtechnik GmbH med 250 ansatt produserer produksjonsverktøy. Eisenach har dessuten en viktig rolle historisk da man under førkrigstiden hadde bilproduksjon her. Etter krigen ble fabrikken konfiskert av DDR og produksjon av EMW startet. Etter murens fall var BMW raskt tilbake i Eisenach. BMW Eisenach
München (1922–)
Fabrikken ligger i direkte tilknytning til hovedkvarteret og har en viktig historisk rolle. I 1923 tok man steget til å starte med motorsykkelproduksjon og siden også bilproduksjon. Frem til andre verdenskrig utviklet man bilene her, mens produksjonen skjedde i Eisenach. I forbindelse med DDRs konfiskering av Eisenach-fabrikken, ble München stedet for oppbygging av konsernet. I dag har fabrikken 11 000 ansatte som produserer 3-serien, motorer samt komponenter til andre deler av konsernets bilfabrikker.
Regensburg (1982–)
Produserer 3-seriens ulike versjoner og M3, samt den nye 1-serien. 10 000 ansatte. BMW Regensburg
Landshut (1967–)
Produserer komponenter til andre deler av konsernets bilfabrikker (personbilder, motorsykler og formel 1). BMW Landshut
Leipzig
Produksjonen startet i 2005. BMW Leipzig
Wackersdorf (1999–)
Produserer komponenter. 2 700 ansatte.
[rediger] Fabrikker i Europa utenfor Tyskland
Graz, Østerrike (ikke egeneiet fabrikk)
Magna Steyr produserer på oppdrag BMW X3-modellen.
Hams Hall, Storbritannia (2000–)
Produksjonen startet i 2000. BMW Hams Hall
Kaliningrad, Russland
Monteringsfabrikk med årlig produksjon på 2 500 enheter beregnet på det russiske markedet. BMW Kaliningrad
Oxford, Storbritannia
Produserer Mini. 4 500 ansatte.
Steyr, Østerrike (1979–)
BMWs største motorfabrikk. 2 600 ansatte. BMW Steyr
[rediger] Fabrikker utenfor Europa
Rosslyn, Sør-Afrika (1972-)
BMWs første fabrikk utenfor Tyskland.
Shenyang, Kina (2003–) Brilliance China Automotive Holdings Limited (joint-venture)
Produserer 3- og 5-serien for det kinesiske markedet.
Spartanburg, USA (1994–)
Produserer BMW X5 og BMW Z4 Roadster hovedsakelig for det amerikanske markedet. 4 700 ansatte. BMW Zentrum/Spartanburg
[rediger] Toppsjefer i BMW
[rediger] Liste over toppsjefer
- Dipl. ing Franz Josef Popp (1922–1942)
- Fritz Hille (1942–1944)
- Dipl. ing. Hanns Grewenig (1948–1957)
- Dr. Heinrich Richter-Brohm (1957–1960)
- Dr.oec. Karl-Heinz Sonne (1962–1965)
- Gerhard Wilck (1965–1969)
- Dr. Eberhard von Kuenheim (1970–1993)
- Bernd Pischetsrieder (1993–1999)
- Prof. Dr. Joachim Milberg (1999–2002)
- Dr. Helmut Panke (2002–2006)
- Dr. ing. Norbert Reithofer (2006–)
[rediger] Eberhard von Kuenheim 1970–1993
Eberhard von Kuenheim gjorde en kometkarriere innen Quandt-sfæren hvor han startet i 1965. I 1970 ble han den yngste storbedriftslederen i Vest-Tyskland når han ble sjef for Quandt-eide BMW. I 23 år var Eberhard von Kuenheim sjef for BMW, en periode da bedriftens størrelse og omsetning stadig økte. En sterk og konsekvent satsning på nye modellserier som startet med 5-serien i 1972. Samme år bidro Eberhard von Kuenheim til at BMW startet sin første utenlandske fabrikk i Sør-Afrika. På tross av oljekrisen i 1973 lanserte BMW en kommende klassiker, BMW 2002 Turbo.
[rediger] Bernd Pischetsrieder 1993–1999
1993 gikk Eberhard von Kuenheim av som toppsjef etter rekordlange 23 år og ble erstattet av Münchenfødte Bernd Pischetsrieder. Pischetsrieder var den drivende kraften bak kjøpet av Rover i 1994 for å rette konsernet inn mot massemarkedet. Det viste seg å være en uklok investering, da man aldri klarte å snu underskudd til overskudd. Etter knappe fem år i sjefstolen, i 1999, valgte Pischetsrieder å gå av. Året etter solgte BMW Rover-delen til det britisk investeringsselskapet Phoenix for £10. Land Rover-delen ble solgt til Ford.
[rediger] Helmut Panke 2002–2006
I 2002 tok Helmut Panke over som BMW-sjef etter Joachim Milberg. Helmut Panke hadde lang erfaring i BMW-systemet, hvor han blant annet hadde vært sjef for BMWs fremgangsrike satsning i USA. Panke hadde også vært sjef for teknikk- og designutvikling hos BMW. Milberg fortsatte som styremedlem, og ble i 2004 styreformann. Panke gikk av for aldersgrensen i september 2006.
[rediger] Norbert Reithofer 2006–
Norbert Reithofer tok over som BMW- sjef 1. september 2006. Har tidligere blant annet har vært teknisk direktør på BMWs fabrikk i Sør-Afrika og sjef for BMW Manufacturing Corporation i USA. Fra 2000 hadde Reithofer ansvaret for produksjonen.
[rediger] Miljøet rundt merket
Det er tre interesseorganisasjoner for BMW i Norge; BMW Klubben Norge (MC) og BMW Car Club Norway (bil) og BMW Klassiker klubb Norge.
[rediger] Litteratur
- Clarke, R.M: BMW Six Cylinder Coupes and Saloons, 1969-76 Gold Portfolio. ISBN 1-85520-437-1
- Kiley: Driven - Inside BMW, the Most Admired Car Company in the World - Inside the Ultimate Driving Machine. ISBN 0-471-26920-4
- Lewin, Tony: The Complete Book of BMW - Every Model in the World Since 1962. ISBN 0-7603-1951-0
- Robson, Graham: BMW. ISBN 1-85960-870-1
- Rosengarten, Philipp G. / Stuermer, Christoph B.: Premium Power - The Secret of Success of Mercedes-Benz, BMW, Porsche and Audi. ISBN 1-4039-9883-3
- Taylor, James: BMW 5 Series - The Complete Story. ISBN 1-86126-795-9
- Taylor, James: BMW Alpina. ISBN 1-86126-760-6
- Taylor, James: Original BMW M-series. ISBN 0-7603-0898-5
- Walton, Jeremy: Unbeatable BMW - Eighty Years of Engineering and Motorsport Success. ISBN 0-8376-0206-8
歡迎來到Bewise Inc.的世界,首先恭喜您來到這接受新的資訊讓產業更有競爭力,我們是提供專業刀具製造商,應對客戶高品質的刀具需求,我們可以協助客戶滿足您對產業的不同要求,我們有能力達到非常卓越的客戶需求品質,這是現有相關技術無法比擬的,我們成功的滿足了各行各業的要求,包括:精密HSS DIN切削刀具、協助客戶設計刀具流程、DIN or JIS 鎢鋼切削刀具設計、NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 航太切削刀具,NAS航太刀具設計、超高硬度的切削刀具、醫療配件刀具設計、汽車業刀具設計、電子產業鑽石刀具、木工產業鑽石刀具等等。我們的產品涵蓋了從民生刀具到工業級的刀具設計;從微細刀具到大型刀具;從小型生產到大型量產;全自動整合;我們的技術可提供您連續生產的效能,我們整體的服務及卓越的技術,恭迎您親自體驗!!
BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 http://www.tool-tool..com / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: cutting tool、aerospace tool .HSS DIN Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、NAS986 NAS965 NAS897 NAS937orNAS907 Cutting Tools,Carbide end mill、disc milling cutter,Aerospace cutting tool、hss drill’Фрезеры’Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、CVDD(Chemical Vapor Deposition Diamond )’PCBN (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) ’Core drill、Tapered end mills、CVD Diamond Tools Inserts’PCD Edge-Beveling Cutter(Golden Finger’PCD V-Cutter’PCD Wood tools’PCD Cutting tools’PCD Circular Saw Blade’PVDD End Mills’diamond tool ‘Single Crystal Diamond ‘Metric end mills、Miniature end mills、Специальные режущие инструменты ‘Пустотелое сверло ‘Pilot reamer、Fraises’Fresas con mango’ PCD (Polycrystalline diamond) ‘Frese’Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN or JIS tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angel carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-nosed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
ようこそBewise Inc.の世界へお越し下さいませ、先ず御目出度たいのは新たな
情報を受け取って頂き、もっと各産業に競争力プラス展開。
弊社は専門なエンド・ミルの製造メーカーで、客先に色んな分野のニーズ、
豊富なパリエーションを満足させ、特にハイテク品質要求にサポート致します。
弊社は各領域に供給できる内容は:
(3)鎢鋼エンド・ミル設計
(4)航空エンド・ミル設計
(5)超高硬度エンド・ミル
(7)医療用品エンド・ミル設計
弊社の製品の供給調達機能は:
(4)オートメーション整備調達
弊社の全般供給体制及び技術自慢の総合専門製造メーカーに貴方のご体験を御待ちしております。
BW специализируется в научных исследованиях и разработках, и снабжаем самым высокотехнологичным карбидовым материалом для поставки режущих / фрезеровочных инструментов для почвы, воздушного пространства и электронной индустрии. В нашу основную продукцию входит твердый карбид / быстрорежущая сталь, а также двигатели, микроэлектрические дрели, IC картонорезальные машины, фрезы для гравирования, режущие пилы, фрезеры-расширители, фрезеры-расширители с резцом, дрели, резаки форм для шлицевого вала / звездочки роликовой цепи, и специальные нано инструменты. Пожалуйста, посетите сайт www.tool-tool.com для получения большей информации.
BW is specialized in R&D and sourcing the most advanced carbide material with high-tech coating to supply cutting / milling tool for mould & die, aero space and electronic industry. Our main products include solid carbide / HSS end mills, micro electronic drill, IC card cutter, engraving cutter, shell end mills, cutting saw, reamer, thread reamer, leading drill, involute gear cutter for spur wheel, rack and worm milling cutter, thread milling cutter, form cutters for spline shaft/roller chain sprocket, and special tool, with nano grade. Please visit our web www.tool-tool.com for more info.
No comments:
Post a Comment