Tuesday, June 12, 2007

Airbus A380 www.tool-tool.com

Bewise Inc. www.tool-tool.com Reference source from the internet.
Airbus A380
Informasjon
Produsent Airbus
Produsert 2006-
Passasjerer 555-840
Mannskap 2
Forrige modell Airbus A340
Neste modell Airbus A350
Spesifikasjoner – Airbus A380
Lengde 73 m
Høyde 24,1 m
Vingespenn 79,8 m
Vingeareal 845
Egenvekt 276,800 kg
Vekt (lastet) 590,000 kg
Motorer 4 × 311 kN turbofanmotorer,
Rolls-Royce Trent 900, eller
4 × 340 kN Engine Alliance GP7200.
Topphastighet 945 km/t
Marsjfart 902 km/t
Marsjhøyde 13,100 m
Rekkevidde 15,000 km
Klatrefart - m/min
Se også: Kategori:Flyprodusenter
Airbus A380
Airbus A380

Airbus A380 er et langdistansefly konstruert av Airbus. Flyet, som er det største passasjerflyet i verden, skal etter planen settes i drift i løpet av 2006. Flyet ble lansert under en seremoni i Toulouse tirsdag 18. januar 2005 og første flygning skjedde 27. april 2005 kl. 10.30. A380, som er utviklet av Airbus Industrie, er allerede blitt bestilt av flere flyselskaper. Samtidig med at de første prototypene - det skal bygges fire prototyper - av flyet var klare – i juli 2004 – bestilte Etihad Airways fire fly for levering i 2007.

[rediger] Spesifikasjoner og materialbruk

Den nye modellen vil i utgangspunktet bli levert i to utgaver; A380-800, med plass til 555 passasjerer over tre klasser, med en rekkevidde på 15 000 km., og A380-800F, som er et rent lastefly, med mulighet for å frakte 150 tonn over 10 400 km. Airbus planlegger å fortsette sin politikk som går ut på å lage cockpiten så lik de tidligere modellene som mulig. På den måten reduseres kostnadene forbundet med opplæring av piloter, i tillegg til at sikkerheten økes ved at mannskapet kun trenger å forholde seg til et sett med prosedyrer for hvordan flyet skal håndteres.

[rediger] Skrog og vinger

Det benyttes omlag 22% (alle prosenttall er på vektbasis) karbonfiberkompositter i skrog og vinger på Airbus A380. I tillegg vil man bruke laminatkompositten Glare i øvre deler av skroget. Aluminium står for omlag 60% av vekten mens stål og titan utgjør 10%. I nedre deler av skroget vil man bruke plater av den relativt nyutviklede aluminiumlegeringen AA6013. Disse platene vil være sveiset sammen med lasersveising, eller Friction Stir Welding, istedet for tradisjonell nagling. I tillegg vil det i fraktversjonen A380F benyttes en nyutviklet aluminium-lithiumlegeringer for å spare vekt. I passasjerversjonen brukes ikke denne legeringen. Istedet brukes det mer etablerte legeringer som A7445 og AA2524. I haleroret er det brukt komposittmaterialer istedet for aluminium.

Også i vingene benyttes det en god del nye legeringer. I alt er det utviklet syv nye aluminiumlegeringer for bruk i vingene på A380. Dette innebærer hovedsakelig legeringer av typen Al-Zn-Mg-Cu (AA7000). Det brukes også en del legeringer av typen Al-Cu-Mg (AA2000).

[rediger] Cockpit

Cockpit er plassert mellom de to dekk, og gir pilotene god sikt under taxing på bakken. Den tradisjonelle «stikka» med ratt er erstattet med en liten spak, en for hver av de to flyverne. Flyet flys etter fly-by-wire-systemet. (Det vil si at det er ingen direkte mekanisk forbindelse mellom stikke og rorene. Alle bevegelser med styrespaken overføres elektronisk til hydrauliske eller elektriske motorer som bevirker bevegelser på ror og flaps)

Løse rutekart og innflyvningskart, som i andre fly vanligvis tas frem fra manualer og festes til et «cllp-board» er erstattet med to data-skjermer hvor flyverne kan hente alle opplysninger fra flyets datasystemer ved hjelp av et vanlig tastatur.

[rediger] Demonstrasjonsflyvninger

Paris Air Show 2005

Paris Air Show 2005


Første ovesjøiske demonstrasjonflyvning ble foretatt med den første prototypen (Reg.: F-WWOW) mellom 10 og 16. november 2005 til Singapore, Brisbane, Sydney, Melbourne og Kuala Lumpur. Til demonstrasjonsturen var flyet utstyrt med «decaler» klistremerker som ble påført flyets skrog slik at det kunne presenteres for de fremtidige kunder med riktige farger og logo for de tre selskapene: Qantas, Singapore Airlines og Malaysia En annen prototype (F-WWDD) ble fremvist på Dubai Air Show 20-24 november 2005. malt i fargene til selskapet Emirates, den største kunder som har bestilt 43 fly. [1] Per 20. Mai 2006 har A380 landet i 10 land, Australia, Canada, Colombia, Frankrike, Tyskland, Malaysia, Singapore, Spania, Forente Arabiske Emirater og Storbritannia.

[rediger] Bestilte fly

16 flyselskaper har hittil bestilt Airbus A380 pr, 18. juni 2005, Der er da avtalt levering av ialt 159 fly, inklusive 27 i fraktutgave. Det er kalkulert med at de totale kostnader med å utvikle flyet vil beløpe seg til 100 milliarder kroner. For å komme i balanse må produsenten levere mellom 250 - 300 maskiner. Airbus Industrier regner med en total levering på 750 maskiner. Ut over de 16 selskaper som har plassert bestilling har ytterligere 10-15 selskaper vist interesse i å kjøpe A380.

  • Listeprisen på en Airbus 380 beløper seg til 295 millioner amerikanske dollar.


Flyselskap År Type Motor
A380-800 A380-800F Valgfri EA RR
Air France 2008 10
4

China Southern Airlines 2007 5



Emirates 2007 41 2


Etihad Airways 2008 4



FedEx 2008

10

ILFC
5 5
4
Kingfisher Airlines 2010 5



Korean Air 2008 5
3

Lufthansa 2008 15
10

Malaysia Airlines 2007 6



Qantas 2007 12
10

Qatar Airways 2009 2
2

Singapore Airlines 2006 10
15

Thai Airways International
6



UPS 2009
10 10

Virgin Atlantic 2008 6
6

Sub-total:
132 27 70 72 58
Totalt:
159 130

[rediger] Leveringstider

Airbus har ikke offenteliggjort noen leveringsdatoer, men har flere ganger underrettet kundene om at levering kan bli forsinket, først med seks, senere med opptil 12 måneder noe som innebærer at Singapore Airlines vil motta sin første A380 i oktober 2007, mens 13 fly vil bli levert i løpet av 2008 Qantas og Emirates etterfulgt av en leveranse på 25 fly i 2009. Singapore Airlines, vil ikke kunne starte London Heathrow og Sydney via Singapore fra sent i 2006. som opprinnelig annonsert, men et år senere. Qantas har også kunngjort at de vil bruke A380 på sin rute til Los Angeles fra Sydney og Melbourne .

Airbus regner med å levere fire fly hver uke når produksjonen starter.

[rediger] Kilder

[rediger] Eksterne lenker

Commons Commons: Airbus A380 – bilder, video eller lyd


BW Bewise Inc. Willy Chen willy@tool-tool.com bw@tool-tool.com www.tool-tool.com skype:willy_chen_bw mobile:0937-618-190 Head &Administration Office No.13,Shiang Shang 2nd St., West Chiu Taichung,Taiwan 40356 TEL:+886 4 24710048 / FAX:+886 4 2471 4839 N.Branch 5F,No.460,Fu Shin North Rd.,Taipei,Taiwan S.Branch No.24,Sec.1,Chia Pu East Rd.,Taipao City,Chiayi Hsien,Taiwan

Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, its our pleasure to serve for you. BW product including: utting toolaerospace tool .HSS Cutting toolCarbide end millsCarbide cutting toolNAS Cutting toolCarbide end millAerospace cutting toolCarbide drillHigh speed steelMilling cutterCore drillTaperd end millsMetric end millsMiniature end millsPilot reamerElectronics cutterStep drillMetal cutting sawDouble margin drillGun barrelAngle milling cutterCarbide burrsCarbide tipped cutterChamfering toolIC card engraving cutterSide cutterNAS toolDIN toolSpecial toolMetal slitting sawsShell end millsSide and face milling cuttersSide chip clearance sawsLong end millsStub roughing end millsDovetail milling cuttersCarbide slot drillsCarbide torus cuttersAngeled carbide end millsCarbide torus cuttersCarbide ball-noseed slot drillsMould cutterTool manufacturer.

Bewise Inc. www.tool-tool.com

No comments: