Airbus A380 | |
---|---|
Informasjon | |
Produsent | Airbus |
Produsert | 2006- |
Passasjerer | 555-840 |
Mannskap | 2 |
Forrige modell | Airbus A340 |
Neste modell | Airbus A350 |
Spesifikasjoner – Airbus A380 | |
Lengde | 73 m |
Høyde | 24,1 m |
Vingespenn | 79,8 m |
Vingeareal | 845 m² |
Egenvekt | 276,800 kg |
Vekt (lastet) | 590,000 kg |
Motorer | 4 × 311 kN turbofanmotorer, Rolls-Royce Trent 900, eller 4 × 340 kN Engine Alliance GP7200. |
Topphastighet | 945 km/t |
Marsjfart | 902 km/t |
Marsjhøyde | 13,100 m |
Rekkevidde | 15,000 km |
Klatrefart | - m/min |
Se også: Kategori:Flyprodusenter |
Airbus A380 er et langdistansefly konstruert av Airbus. Flyet, som er det største passasjerflyet i verden, skal etter planen settes i drift i løpet av 2006. Flyet ble lansert under en seremoni i Toulouse tirsdag 18. januar 2005 og første flygning skjedde 27. april 2005 kl. 10.30. A380, som er utviklet av Airbus Industrie, er allerede blitt bestilt av flere flyselskaper. Samtidig med at de første prototypene - det skal bygges fire prototyper - av flyet var klare – i juli 2004 – bestilte Etihad Airways fire fly for levering i 2007.
[rediger] Spesifikasjoner og materialbruk
Den nye modellen vil i utgangspunktet bli levert i to utgaver; A380-800, med plass til 555 passasjerer over tre klasser, med en rekkevidde på 15 000 km., og A380-800F, som er et rent lastefly, med mulighet for å frakte 150 tonn over 10 400 km. Airbus planlegger å fortsette sin politikk som går ut på å lage cockpiten så lik de tidligere modellene som mulig. På den måten reduseres kostnadene forbundet med opplæring av piloter, i tillegg til at sikkerheten økes ved at mannskapet kun trenger å forholde seg til et sett med prosedyrer for hvordan flyet skal håndteres.
[rediger] Skrog og vinger
Det benyttes omlag 22% (alle prosenttall er på vektbasis) karbonfiberkompositter i skrog og vinger på Airbus A380. I tillegg vil man bruke laminatkompositten Glare i øvre deler av skroget. Aluminium står for omlag 60% av vekten mens stål og titan utgjør 10%. I nedre deler av skroget vil man bruke plater av den relativt nyutviklede aluminiumlegeringen AA6013. Disse platene vil være sveiset sammen med lasersveising, eller Friction Stir Welding, istedet for tradisjonell nagling. I tillegg vil det i fraktversjonen A380F benyttes en nyutviklet aluminium-lithiumlegeringer for å spare vekt. I passasjerversjonen brukes ikke denne legeringen. Istedet brukes det mer etablerte legeringer som A7445 og AA2524. I haleroret er det brukt komposittmaterialer istedet for aluminium.
Også i vingene benyttes det en god del nye legeringer. I alt er det utviklet syv nye aluminiumlegeringer for bruk i vingene på A380. Dette innebærer hovedsakelig legeringer av typen Al-Zn-Mg-Cu (AA7000). Det brukes også en del legeringer av typen Al-Cu-Mg (AA2000).
[rediger] Cockpit
Cockpit er plassert mellom de to dekk, og gir pilotene god sikt under taxing på bakken. Den tradisjonelle «stikka» med ratt er erstattet med en liten spak, en for hver av de to flyverne. Flyet flys etter fly-by-wire-systemet. (Det vil si at det er ingen direkte mekanisk forbindelse mellom stikke og rorene. Alle bevegelser med styrespaken overføres elektronisk til hydrauliske eller elektriske motorer som bevirker bevegelser på ror og flaps)
Løse rutekart og innflyvningskart, som i andre fly vanligvis tas frem fra manualer og festes til et «cllp-board» er erstattet med to data-skjermer hvor flyverne kan hente alle opplysninger fra flyets datasystemer ved hjelp av et vanlig tastatur.
[rediger] Demonstrasjonsflyvninger
Første ovesjøiske demonstrasjonflyvning ble foretatt med den første prototypen (Reg.: F-WWOW) mellom 10 og 16. november 2005 til Singapore, Brisbane, Sydney, Melbourne og Kuala Lumpur. Til demonstrasjonsturen var flyet utstyrt med «decaler» klistremerker som ble påført flyets skrog slik at det kunne presenteres for de fremtidige kunder med riktige farger og logo for de tre selskapene: Qantas, Singapore Airlines og Malaysia En annen prototype (F-WWDD) ble fremvist på Dubai Air Show 20-24 november 2005. malt i fargene til selskapet Emirates, den største kunder som har bestilt 43 fly. [1] Per 20. Mai 2006 har A380 landet i 10 land, Australia, Canada, Colombia, Frankrike, Tyskland, Malaysia, Singapore, Spania, Forente Arabiske Emirater og Storbritannia.
[rediger] Bestilte fly
16 flyselskaper har hittil bestilt Airbus A380 pr, 18. juni 2005, Der er da avtalt levering av ialt 159 fly, inklusive 27 i fraktutgave. Det er kalkulert med at de totale kostnader med å utvikle flyet vil beløpe seg til 100 milliarder kroner. For å komme i balanse må produsenten levere mellom 250 - 300 maskiner. Airbus Industrier regner med en total levering på 750 maskiner. Ut over de 16 selskaper som har plassert bestilling har ytterligere 10-15 selskaper vist interesse i å kjøpe A380.
- Listeprisen på en Airbus 380 beløper seg til 295 millioner amerikanske dollar.
Flyselskap | År | Type | Motor | |||
---|---|---|---|---|---|---|
A380-800 | A380-800F | Valgfri | EA | RR | ||
Air France | 2008 | 10 | 4 | |||
China Southern Airlines | 2007 | 5 | ||||
Emirates | 2007 | 41 | 2 | |||
Etihad Airways | 2008 | 4 | ||||
FedEx | 2008 | 10 | ||||
ILFC | 5 | 5 | 4 | |||
Kingfisher Airlines | 2010 | 5 | ||||
Korean Air | 2008 | 5 | 3 | |||
Lufthansa | 2008 | 15 | 10 | |||
Malaysia Airlines | 2007 | 6 | ||||
Qantas | 2007 | 12 | 10 | |||
Qatar Airways | 2009 | 2 | 2 | |||
Singapore Airlines | 2006 | 10 | 15 | |||
Thai Airways International | 6 | |||||
UPS | 2009 | 10 | 10 | |||
Virgin Atlantic | 2008 | 6 | 6 | |||
Sub-total: | 132 | 27 | 70 | 72 | 58 | |
Totalt: | 159 | 130 |
[rediger] Leveringstider
Airbus har ikke offenteliggjort noen leveringsdatoer, men har flere ganger underrettet kundene om at levering kan bli forsinket, først med seks, senere med opptil 12 måneder noe som innebærer at Singapore Airlines vil motta sin første A380 i oktober 2007, mens 13 fly vil bli levert i løpet av 2008 Qantas og Emirates etterfulgt av en leveranse på 25 fly i 2009. Singapore Airlines, vil ikke kunne starte London Heathrow og Sydney via Singapore fra sent i 2006. som opprinnelig annonsert, men et år senere. Qantas har også kunngjort at de vil bruke A380 på sin rute til Los Angeles fra Sydney og Melbourne .
Airbus regner med å levere fire fly hver uke når produksjonen starter.
[rediger] Kilder
[rediger] Eksterne lenker
Commons: Airbus A380 – bilder, video eller lyd |
- Offisiell hjemmeside
- Aircraft-Info.net - Airbus A380
- Airbus og WTO
- Airbus A-380 galleri
- Airbus A380 cockpit
BW Bewise Inc.
Welcome to BW tool world! We are an experienced tool maker specialized in cutting tools. We focus on what you need and endeavor to research the best cutter to satisfy users’ demand. Our customers involve wide range of industries, like mold & die, aerospace, electronic, machinery, ,,,etc. We are professional expert in cutting field. We would like to solve every problem from you. Please feel free to contact us, it’s our pleasure to serve for you. BW product including: utting tool、aerospace tool .HSS Cutting tool、Carbide end mills、Carbide cutting tool、NAS Cutting tool、Carbide end mill、Aerospace cutting tool、Carbide drill、High speed steel、Milling cutter、Core drill、Taperd end mills、Metric end mills、Miniature end mills、Pilot reamer、Electronics cutter、Step drill、Metal cutting saw、Double margin drill、Gun barrel、Angle milling cutter、Carbide burrs、Carbide tipped cutter、Chamfering tool、IC card engraving cutter、Side cutter、NAS tool、DIN tool、Special tool、Metal slitting saws、Shell end mills、Side and face milling cutters、Side chip clearance saws、Long end mills、Stub roughing end mills、Dovetail milling cutters、Carbide slot drills、Carbide torus cutters、Angeled carbide end mills、Carbide torus cutters、Carbide ball-noseed slot drills、Mould cutter、Tool manufacturer.
No comments:
Post a Comment